המעצב ששינה את העולם

לא עוד מחשבות על 'עולם העיצוב' אלא על 'עיצוב העולם'.

“מי זה ברוס מאו?” שאלתי את עצמי וזו גם השאלה שבה נפתח הסרט.

“מעצב שהרחיב את הרעיון של ‘מהו עיצוב’ ושל תחומי ההשפעה של עיצוב”, מעידים עליו קולגות. “בעל חזון”, “אחד מהוגי-הדעות החשובים של דורנו”, “חייזר שנופל מחוץ לכל קטגוריה”, “אופטימיסט חסר תקנה” ו”אחד שחושב שעיצוב יכול לשנות את העולם” הם כמה מההגדרות המענינות שהוסיפו אחרים.

Design is one of the world’s greatest forces” מצהיר ברוס מאו עצמו.

ואני, שמוצאת את עצמי בשנים האחרונות מהרהרת רבות במשמעות העשייה העיצובית, כבר מסתקרנת.

“מתי במהלך חייכם יכולתם לעצום עיניים ולפתוח אותם כשאתם רואים סביבה טבעית, פראית לחלוטין שאין בה אפילו פריט אחד מעוצב בידי אדם?” שואל המעצב בפתיח. העולם, אם כך, מתחלק לשנים: אקראי או מעוצב.

Design the time of your life

“פרויקט העיצוב הראשון שלי היה לעצב את החיים שלי, להבין שאני לא מקבל אותם כמו שהם ולכן עליי לעצב אותם מחדש” מאו מספר. הוא נולד וגדל בסדברי, עיירת כורים נידחת בצפון קנדה. עיירה שממומקמת על גבי סלע גרניט נוקשה וקפוא רב השנה, ושמקור הפרנסה הכמעט יחיד שלה הוא מכרות-כרום, מהתעשייות המזהמות בעולם . הוא מתאר ילדות בסביבה קשה ואלימה. הגברים בעיירה יורדים לבטן המכרה בחושך, לפני זריחת השמש ועולים ממנו אחרי ששקעה. תנאי החיים הקשים, הטמפרטורות שבמשך חודשים יורדים מתחת למינוס ארבעים מעלות והעדר אור-יום גורמים לכך שרב הגברים סובלים מדיכאון ומדרדרים לאלכוהוליזם ולאלימות.

Think like you are lost in the forest

החווה שבה גדל הייתה האחרונה ביישוב ואחריה מאות קילומטרים של יערות ושממה. קצה העולם. התפקיד שלו כילד, היה להביא דליים של מים מאחר שבבית שלהם לא היו מים-זורמים בשיא החורף. על מנת למצוא את דרכו חזרה ביערות הקפואים פיתח יכולת להתבוננות חדה ורגישה תוך זיהוי תבניות נופיות, שמירה על התמונה הכללית ובו בזמן- ירידה לפרטים. מה שמאפיין את גישה הייחודית שלו אל מול אתגרים. כולנו אבודים לפעמים והיכולת לתכנן, לדמיין מוצא ובעיקר להשאר אופטימיים, הם הכלים שיעזרו לנו להתגבר ולמצוא את דרכנו.

בגיל 17 יצא לראשונה מהעיירה והגיע לראיון לקולג’ בטורונטו. הוא היה מוצף ממראות העיר הגדולה והתחיל את מסלול הלימודים בעיצוב גרפי. מהר מאוד השתעמם, עבר לעבוד בפנטגרם בלונדון ובהמשך- פתח סטודיו עצמאי, בו הוא עובד ברצף, עם מעט שעות שינה, במשך כארבעה עשורים.

הפריצה הראשונה שלו הגיעה בעקבות החיבור לאדריכל רם קולהאס ברוטרדם, חיבור שהניב את הספר שהפך ל’תנ”ך’ הבלתי מעורער של עולם העיצוב: S, M, L, XL. מפגש של מילים, תמונות ורעיונות. בלוק של אינפורמציה ורעיונות אשר הגדיר מחדש את התחום של עיצוב-ספרים וספרי-עיצוב.

בהמשך היה הסטודיו שלו, שמורכב מכח-אדם רב-תחומי של מעצבים, מעורב במגוון גדול של פרויקטים בהם נדרש עיצוב בכל קנה-מידה: קמפיינים של אסטרטגיות ומיתוג, עיצוב שטיחים, איצטדיונים, דגלים, ערים ומדינות. בין הלקוחות שלו ה-MOMA בניו-יורק, קוקה-קולה, אאודי, סאקס פיפ’ס אווניו ועוד.

Live Positively

תחושת אחראיות ושליחות אל מול נושאי קיימות (תזכורת לעיירת הולדתו המזהמת) ומודעות חברתית גבוהה הם שהובילו אותו לאורך השנים ב’בחירת-לקוחות’. בד”כ בחר המשרד עבודות שאינן בתחום של התאגידים, ולכן הופתעו עובדיו כשנענה להצעה של חברת קוקה-קולה למיתוג מחדש לחברה, שהינה מהמזהמות הגדולות בעולם. לתפיסתו דווקא החבירה לתאגיד מזהם בקנה-מידה אדיר, יש בה כח לחולל שינוי גדול ומשמעותי. Live Positively  הוא המיתוג שעיצב לקמפיין שהעלה גם במדינות בהם המציאות קשה ובהתאם- המיינדסט של התושבים. בהמשך עיצב את הכיסא האיקוני ‘111 נייבי’, אשר מורכב מ111 בקבוקי פלסטיק ממוחזרים. כל כיסא שנמכר ‘מנקה’ את אתרי המיחזור מ-111 בקבוקים מפלסטיק שאינו מתכלה ובחישוב גס כל שנה, מליוני בקבוקים מוצאים ממטמנות.

ואפרופו ‘עיצוב-תודעה’ במובן החיובי, באחת מעבודותיו נקרא ע”י שרת החינוך של גוואטמלה לייצר ‘קמפיין של תקווה’ למדינה, שלאחר כמעט ארבעה עשורים של מלחמת-אחים, אזרחיה איבדו את היכולת לדמיין עתיד חיובי. מרתק לעקוב אחר החשיבה המקורית של האיש הזה מול כל סוגיה שמונחת לפתחו.

Think forever, design for perpetuity

ללא ספק הפרויקט המשמעותי ביותר שברוס מאו הוביל היה חשיבה קונספטואלית חדשה על תכנית-אב למכה, הבירה-הרוחנית של האיסלאם.

הוא נקרא למשימה אחרי האסון שהיה במקום ב-2015, בו נרמסו למוות מעל 2,200 עולים לרגל במנוסה המונית. ראשיתה של מכה ככפר עתיק שבו אחד האתרים הקדושים ביותר לאיסלאם שהתפתח טלאים טלאים, ללא כל חשיבה תכנונית שמתאימה להכיל את תנועת מליוני-האדם שפוקדים את האבן הקדושה במהלך החג’ השנתי.

הוא ניגש למשימה ממקום של סקרנות להבנת נקודת המבט הריגשית, האנושית ולא רק כאתגר הנדסי וניסה להבין מה מחבר את החוויה של אדם כמוסלמי מאמין לסביבתו הפיזית. בחיפוש אחר פתרון אדריכלי שייתן מענה לא ל10 השנים הקרובות, אלה לאלף השנים הבאות, קיים עשרות שיחות עם עולים-לרגל. הוא שם לב שבניסוחים שונים, חוזרת אצל כולם חוויית המפגש הראשוני עם האתר הקדוש. “כשאבא שלי לקח אותי למכה כילד, ליבי החסיר פעימה”. הליך החשיבה-מחוץ-לקופסא שמאפיינת את הלך הרוח שלו, הובילה אותו לזקק את החוויה לרגע הראשון של התגלות המקום הקדוש ומשם, להציע פיתרון אדריכלי (טוב, לא אגלה לכם הכל, תראו את הסרט).

Break through the noise

העולם שלנו הופך ליותר ויותר ורעש. מאו קורה לפקס מאמצים, בעבודה ובחיים בכלל. למצוא דבר אחד שאפשר לקחת לקצה, ואחד שאפשר להפסיק לעשות. בכדי ליצור שינוי, אנחנו חייבים לעסוק במה שאנחנו אוהבים, במקום בו נמצאים התשוקה והערך שלנו.

העיצוב הינו כלי רב-כח לנתינת משמעות למילים, תמונות ורעיונות.

Begin with fact-based optimism

האחראיות שמוטלת על המעצב הינה לעורר השראה ומחשבה שמובססת על אופטימיות. אין לנו את המותרות של הציניות. כל תהליך חשיבה יזמי חייב להתחיל באופטימיות מבוססת עובדות, מחקרים ומציאות. וויז’יונרים ויזמים, שהם לתפיסתו מעצבים מוכשרים, פשוט מדמיינים מציאות יותר טובה.

Design the invisible

אחד הדברים הכי חשובים ביכולת לתכנן ולעצב עתיד זה לחשוב לא על מה שיש עכשיו, אלא על מה שעדיין אינו קיים. לדמיין את מה שאנחנו חולמים עליו בלי שיפוטיות ופחד מכישלון. זאת המהות של חזון, שהוא בלתי נראה. עד שהוא מתממש.

Re-imagine, re–design, re-create our future

לסיכום, לתפיסתו, כולנו מעצבים את חיינו.

האופן שבו אנו מעצבים את חיינו הינו אידיווידואלי ומצטבר להשפעה שיש לנו על העולם. מאחר שאנחנו עיצבנו את זה, אנחנו יכולים גם לעצב מחדש הכל כך שיהיה לעתיד אפשרי- יותר חכם, יותר מרתק, יותר אנושי.

כל אדם הוא מעצב. ברגע שעיצב את חייו – הציב מטרות, דמיין את התוצאה, תכנן אסטרטגית ובחר בין אלטרנטיבות, הוא למעשה עבר את התהליך היצירתי שמעצב עובר ולכן יש לו את הכח, כח העיצוב, הכוח לשנות את העולם.

רק אם כל אדם יבין זאת וייקח אחראיות מלאה על חייו, נצליח לצבור את הכוחות ו”לשנות את העולם”, לא פחות.

וזו ההזדמנות הגדולה שלנו ליצור ‘שינוי קירטי’, MASSIVE CHANGE,  ברמת ‘ההיסטוריה האנושית’.

 

הסרט מוצג ביס ובאמזון פריים. שווה לראות. לפחות פעמיים.

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

רוצה להיות בין הראשונות שיודעות על סיור עיצוב למילאנו? על קורס חדש שנפתח? על הטבה, הרצאה, תערוכה מעניינת, כנס מקצועי או פוסט מקצועי חדש שיעשיר אותך בידע, טיפים או תוכן אחר בעל ערך?

רוצה להיות בין הראשונות שיודעות על סיור עיצוב למילאנו? על קורס חדש שנפתח? על הטבה, הרצאה, תערוכה מעניינת, כנס מקצועי או פוסט מקצועי חדש שיעשיר אותך בידע, טיפים או תוכן אחר בעל ערך?

תפריט נגישות