“מי זה ברוס מאו?” שאלתי את עצמי וזו גם השאלה שבה נפתח הסרט.
“מעצב שהרחיב את הרעיון של ‘מהו עיצוב’ ושל תחומי ההשפעה של עיצוב”, מעידים עליו קולגות. “בעל חזון”, “אחד מהוגי-הדעות החשובים של דורנו”, “חייזר שנופל מחוץ לכל קטגוריה”, “אופטימיסט חסר תקנה” ו”אחד שחושב שעיצוב יכול לשנות את העולם” הם כמה מההגדרות המענינות שהוסיפו אחרים.
“Design is one of the world’s greatest forces” מצהיר ברוס מאו עצמו.
ואני, שמוצאת את עצמי בשנים האחרונות מהרהרת רבות במשמעות העשייה העיצובית, כבר מסתקרנת.
“מתי במהלך חייכם יכולתם לעצום עיניים ולפתוח אותם כשאתם רואים סביבה טבעית, פראית לחלוטין שאין בה אפילו פריט אחד מעוצב בידי אדם?” שואל המעצב בפתיח. העולם, אם כך, מתחלק לשנים: אקראי או מעוצב.
Design the time of your life
“פרויקט העיצוב הראשון שלי היה לעצב את החיים שלי, להבין שאני לא מקבל אותם כמו שהם ולכן עליי לעצב אותם מחדש” מאו מספר. הוא נולד וגדל בסדברי, עיירת כורים נידחת בצפון קנדה. עיירה שממומקמת על גבי סלע גרניט נוקשה וקפוא רב השנה, ושמקור הפרנסה הכמעט יחיד שלה הוא מכרות-כרום, מהתעשייות המזהמות בעולם . הוא מתאר ילדות בסביבה קשה ואלימה. הגברים בעיירה יורדים לבטן המכרה בחושך, לפני זריחת השמש ועולים ממנו אחרי ששקעה. תנאי החיים הקשים, הטמפרטורות שבמשך חודשים יורדים מתחת למינוס ארבעים מעלות והעדר אור-יום גורמים לכך שרב הגברים סובלים מדיכאון ומדרדרים לאלכוהוליזם ולאלימות.
Think like you are lost in the forest
החווה שבה גדל הייתה האחרונה ביישוב ואחריה מאות קילומטרים של יערות ושממה. קצה העולם. התפקיד שלו כילד, היה להביא דליים של מים מאחר שבבית שלהם לא היו מים-זורמים בשיא החורף. על מנת למצוא את דרכו חזרה ביערות הקפואים פיתח יכולת להתבוננות חדה ורגישה תוך זיהוי תבניות נופיות, שמירה על התמונה הכללית ובו בזמן- ירידה לפרטים. מה שמאפיין את גישה הייחודית שלו אל מול אתגרים. כולנו אבודים לפעמים והיכולת לתכנן, לדמיין מוצא ובעיקר להשאר אופטימיים, הם הכלים שיעזרו לנו להתגבר ולמצוא את דרכנו.
בגיל 17 יצא לראשונה מהעיירה והגיע לראיון לקולג’ בטורונטו. הוא היה מוצף ממראות העיר הגדולה והתחיל את מסלול הלימודים בעיצוב גרפי. מהר מאוד השתעמם, עבר לעבוד בפנטגרם בלונדון ובהמשך- פתח סטודיו עצמאי, בו הוא עובד ברצף, עם מעט שעות שינה, במשך כארבעה עשורים.
הפריצה הראשונה שלו הגיעה בעקבות החיבור לאדריכל רם קולהאס ברוטרדם, חיבור שהניב את הספר שהפך ל’תנ”ך’ הבלתי מעורער של עולם העיצוב: S, M, L, XL. מפגש של מילים, תמונות ורעיונות. בלוק של אינפורמציה ורעיונות אשר הגדיר מחדש את התחום של עיצוב-ספרים וספרי-עיצוב.
בהמשך היה הסטודיו שלו, שמורכב מכח-אדם רב-תחומי של מעצבים, מעורב במגוון גדול של פרויקטים בהם נדרש עיצוב בכל קנה-מידה: קמפיינים של אסטרטגיות ומיתוג, עיצוב שטיחים, איצטדיונים, דגלים, ערים ומדינות. בין הלקוחות שלו ה-MOMA בניו-יורק, קוקה-קולה, אאודי, סאקס פיפ’ס אווניו ועוד.